
Nepadorūs vakarai. BMW ▞ Parodos „Sparta“ atidarymas
Kauno menininkų namai pristato trečiąją „Nepadorūs vakarai“ dalį – BMW. Balandžio 10 d. 18 val. atidarysime pirmąją programoje grupės parodą „Sparta“ Kauno menininkų namų galerijoje. Parodoje dalyvauja: Anna Orbaczewska, Adomas Danusevičius ir Augustė Vickūnaitė.
████████████████████
Likurgas aiškiai pasakė, kad laimė yra drąsiųjų atlygis, o vargas – bailių. Mat kai kas nors kituose miestuose pasirodo esąs bailys, jam tenka tik bloga bailiojo reputacija, bet bailys eina į tas pačias viešąsias vietas kaip ir drąsieji, užima savo vietą ir dalyvauja fiziniuose pratimuose, kaip jam patinka. Tačiau Spartoje visi gėdintųsi priimti bailį kaip bičiulį ar priešininką imtynėse. Dažnai tokio žmogaus nesirenka, kai reikia žaisti komandos žaidimus su kamuoliu, o choruose jis nustumiamas į pačias gėdingiausias pozicijas.
𝑋𝑒𝑛. 𝐿𝑎𝑐. 9.3–5, 𝑐𝑓. 𝑁𝑖𝑐𝑜𝑙𝑎𝑢𝑠 𝑜𝑓 𝐷𝑎𝑚𝑎𝑠𝑐𝑢𝑠 𝐹𝐺𝑟𝐻 90 𝐹103 𝑍144.12
████████████████████
Ritualinis daugelio Spartos varžybų – tiek politinių, tiek sportinių – pobūdis tarnavo kaip performatyvi ideologinė priemonė. Ritualizuotos praktikos suteikia simbolinių reikšmių, kurios lengvai virsta tikėjimo sistemomis, padedančiomis įteisinti grupę ir jos veiklą.
Gausias vyrų varžybas Spartoje galima laikyti socialinės kontrolės priemonėmis, kuriomis buvo siekiama viešai praktikuoti vyriško meistriškumo idealus. Dėl jų nesilaikymo grėsė pilietinių teisių atėmimas.
Paroda „Sparta“ – apie bailius kaip pralaimėtojus, jų reprezentacijos formas ir trapumą. Ką reiškia būti bailiu, pralaimėtoju, kuris neturi ką prarasti? Kaip atrodo pralaimėjęs kūnas? Abstraktus, fragmentiškas, keistas, karikatūriškas, moteriškas? Kaip skambėtų pralaimėtojų garso takelis? Niūrus, trūkinėjantis, čaižus, o gal sovietinis? Kiek žodžių ir vardų turima pralaimėjusiam apibūdinti, o kiek pralaimėjimo jaustukų?
Būū, fui, meh, nu, ojej… švilpimas.
◤◢◣◥◤◢◣◥◤◢◣◥◤◢◣◥◤◢◣◥
Trečiosios projekto dalies „Nepadorūs vakarai. BMW“ tikslas – analizuoti 10-tojo deš. (ir ne tik) vyriškumo aspektus, atskleisti jų poveikį ir iššūkius, su kuriais susidūrė ir susiduria visuomenė Lietuvoje. Pasitelkę A. Tereškino 2004 m. studiją „Vyrai, vyriškumo formos ir maskulinizmo politika šiuolaikinėje Lietuvoje“, 2025 m. projekto „Nepadorūs vakarai. BMW“ programoje išskirsime tokias dalis kaip abstrakcija, hierarchija ir kūnas.
Projekto BMW pavadinimo dalis remiasi Raimundo Malašausko Vilniuje 2005 m. ŠMC kuruotos Baltijos trienalės pavadinimu Black Market Worlds bei akivaizdžiu iki šiol išlikusiu prestižinio vyriškumo simboliu – automobilio BMW firminio ženklo reikšme.
Parodą kuruoja: Agnė Bandžiūnaitė
Parodos architektė: Gabrielė Černiavskaja
Parodos technikė: Laura Skučaitė
Projekto vizuali komunikacija: Kornelija Zizaitė
Projektą „Nepadorūs vakarai. BMW“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
Daugiau informacijos apie projektą: https://kmn.lt/veiklos/nepadorus-vakarai
